HulpOrganisaties | ziektes | Sensoa vraagt aandacht voor Aids-stigma

plaats/wijzig een vrijwilligersoproep plaats evenement in sociale agenda wijzig je gegevens op hulporganisaties.be registreer je als hulpdienst plaats je artikel online
derde wereld justitie sociaal en samenleving welzijn en gezondheid milieu en dieren



Datingsite Tesamen vzw
helpt u bij het vinden
van de liefde


www.tesamen.be




ontvang nieuwsbrief

Wil je als vrijwilliger wel eens helpen? Geef je hier dan op.

Ik wil werken voor
hulpdiensten die werken in :






Zoek hier een hulpdienst 
Aard
Rubriek
Gevestigd te
Zoek hulpdienst op trefwoord
adoptie (7)
algemeen (84)
armoede (32)
brandweer (8)
cursussen (25)
dieren (52)
discriminatie & racisme (24)
familie (38)
gehandicapten (144)
geloof (21)
gezondheid & verzorging (96)
gratis folders (19)
holebi's (30)
jobs (21)
juridisch (18)
kinderen & jongeren (124)
medisch (26)
mensenrechten (9)
milieu (22)
misbruik (18)
noodnummers & meldpunten (9)
ombudsmannen & organisaties (15)
ontwikkelingshulp (69)
operaties (1)
partners (2)
politiek (4)
preventie (11)
psychologische problemen (115)
rouwverwerking (30)
school (19)
seks & seksualiteit (15)
speciale sociale situaties (41)
sport (14)
veiligheid (8)
verslaving (27)
voeding (10)
ziekenfondsen (7)
ziekenhuizen (28)
ziektes (115)
zwangerschap (36)
     
> Mythes over (on)veilig voedsel
> Een gezond gebit, wat een rijk bezit!
> Prostaatkanker
> Mannen en Depressie
> Zelfmoordsignalen bij leerlingen en scholieren
> Andere folders...
 

ziektes:

Sensoa vraagt aandacht voor Aids-stigma:

Op 1 december is het traditiegetrouw Wereld Aids Dag, een dag van wereldwijde aandacht voor de aids-problematiek en solidariteit met mensen met hiv/aids. Al enkele jaren grijpt sensoa Wereld Aids Dag aan om een minimediacampagne te voeren waarin solidariteit met mensen met hiv/aids centraal staat. Een minicampagne is het juiste woord. Sensoa kan dankzij de goodwill van de reclameregies rekenen op één kwart pagina zwart wit ruimte in de Vlaamse kranten. Deze advertentieruimte wordt dan aangevuld met 25 radiospots en 5 televisiespots, verdeeld over canvas en TV1, een geschenk van de Humanitaire Commissie van de VRT. Ook voor de ontwikkeling van de campagne doen we een beroep op de (creatieve) vrijgevigheid van diverse reclamebureaus, die tegen kostprijs hun beste beentje voorzetten.

Omdat het over een heel beperkte mediaruimte gaat, is de boodschap op te vallen De publieke opinie lijkt immers allesbehalve wakker te liggen van de aids-problematiek. Deze is een ver van mijn bed-show geworden en de berichtgeving heeft hiv en aids gemedicaliseerd, waarbij het succesverhaal van de medicijnencocktails de sociale en maatschappelijke gevolgen naar de achtergrond verwijst. Het aantal nieuwe besmettingen blijft stijgen. En mensen met hiv en aids geven nog steeds aan dat stigma, discriminatie en afwijzing de oorzaken zijn van het verzwijgen van de eigen serostatus.

De “stigma-campagne”, ontwikkeld door communictaieureau LDV United, speelt in op de “voordelen” die het “Ik heb aids-stigma” zou opleveren. Een druk sociaal leven, “tijdsverslindende” relaties, vrienden en een job, al die rustverstorende elementen vallen weg als je het aids-stigma uitprobeert. Pas daarna volgt de echte “boodschap”: “Geen zin in het aids-stigma? Mensen met hiv of aids ook niet! Blijf dus dezelfde fijne vriend, collega of familielid die u al was.” Het geheel wordt afgesloten met een verwijzing naar sensoa/Wereld Aids Dag en het Zorgfonds.

Bewust is er voor gekozen om de negatieve gevolgen (hier vertaald als “voordelen”) sterk te overdrijven, want niet iedere persoon met hiv of aids ervaart deze gevolgen. De overdrijving moet er evenwel voor zorgen dat de publieke opinie eens goed wakker geschud wordt.

Deze reeds confronterende boodschap wordt nog versterkt door het eerste gedeelte (zeg maar het “voordelen-gedeelte”) te “commercialiseren”, door met grote vette letters of suppergladde achtergrondmuziek en veel overacting te werken. De echte boodschap wordt dan sereen gebracht. Net deze aanpak en deze confrontatie, werkt op twee manieren: door de “voordelen” over the top te brengen wordt het stigma nog “ridiculer“ dan het eigenlijk al was én door de boodschap sereen te brengen staat ze in nog scherper contrast met het eerste gedeelte, een effect dat je niet zou bereiken als de hele spot sereen zou zijn.

Sensoa beseft dat de aanpak van deze campagne controversieel is en dat de confrontatie voor mensen met hiv/aids erg hard kan aankomen. Tegelijkertijd hoopt Sensoa net met deze aanpak de publieke opinie bij het nekvel te grijpen. Ook blijkt uit een eerder uitgevoerde beperkte pretest onder mensen met hiv of aids dat de campagne, hoewel erg confronterend, aanslaat en zij zich er achter kunnen scharen. Ook het feit dat de campagne loopt in een periode dat de aids-problematiek in de media is, wat een soort ”kadering” geeft aan de campagne, pleit zeker in haar voordeel. Sensoa is zich er van bewust dat deze aanpak risico’s inhoudt, maar gelooft er ook in dat de tijd rijp is voor een nieuwe aanpak.

http://www.sensoa.be



Artikels in zelfde categorie
Een nieuw en uniek initiatief voor personen met jongdementie
Deze week startte in het arrondissement Turnhout o.l.v. Landelijke Thuiszorg een project “Geïntegreerd zorgcircuit voor personen met jongdementie”...
Wereld Alzheimer Dag – 21 september 2014
Ter gelegenheid van de Wereld Alzheimer Dag op 21 september wijst pharma.be, de Algemene Vereniging van de Geneesmiddelenindustrie, er op...
Dikkedarmkankeronderzoek bij bijna 10 procent meer onderzoek nodig
Dikkedarmkanker is de tweede meest voorkomende doodsoorzaak door kanker, bij mannen en vrouwen. Elk jaar wordt bij ongeveer 5.000 Vlamingen...
Samen strijden tegen fistels
Een fistel is een scheur tussen de vagina en de blaas of de anus. Door deze scheur hebben vrouwen last van permanente incontinentie, een zwaar...
Fietstocht van meer dan 10.000 km voor de ziekte van Huntington
Jeroen De Schepper (34 jaar) is deze week vertrokken voor 4 maanden op de fiets voor een tocht van meer dan 10.000 kilometer doorheen heel...
Vlaamse doorbraak kan leiden tot volledig nieuwe benadering Parkinson-onderzoek
Neurowetenschappers Vanessa Moraïs en Bart De Strooper van VIB (het Vlaams Instituut voor Biotechnologie) en KU Leuven hebben aangetoond hoe...
Gratis preventieve opsporing van neuskanker bij ex-houtbewerkers
Willekeurige neusbloedingen, de neus die verstopt blijft aan één kant, bloedverlies bij het snuiten van de neus of het verliezen van de reukzin...
Depressiewebsite wil misverstanden over depressies uit de wereld helpen
Depressies.be is een nieuwe awareness website voor en door patiënten, hun omgeving en hun zorgverleners die met depressies te maken krijgen....


Nieuwste artikels
Lion Francout Prijs gaat naar Kim Bols
Vorige week kreeg Kim Bols uit Beerse de Lion-Francout Prijs. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een blinde persoon, die door zijn...
Sociaal-cultureel volwassenenwerk laat mensen schitteren
Het sociaal-cultureel volwassenenwerk boomt, bloeit en beweegt als nooit tevoren. Jaarlijks is de sector goed voor maar liefst 10 miljoen...
Hulpverleners die op patiënt verliefd worden krijgen geen begrip
We hoorden allemaal al eens een verhaal van een patiënt die op haar hulpverlener verliefd werd. Maar een hulpverlener die zelf op de patiënt...
Obesitas en diabetes veroorzaakt door blootstelling aan chemische stoffen
Diabetes en obesitas zouden nu ook veroorzaakt kunnen worden als gevolg van een dagelijkse blootstelling aan bepaalde chemische stoffen in...
Hydrocefalie (waterhoofd) makkelijk te behandelen… bij tijdige ingreep
Jaarlijks worden er meer kinderen met een waterhoofd (hydrocefalie) geboren dan kinderen met het syndroom van down. De aandoening is makkelijk...
Bijna niemand gebruikt oogdruppels tegen glaucoom correct
Mensen die oogdruppels gebruiken, gebruiken deze doorgaans verkeerd waardoor het medicijn onvoldoende of niet werkt. Dat blijkt uit een onderzoek...
Vleesetende bacterie huist in de mond van kinderen
Tien tot twintig procent van de kinderen is drager van de vleesetende bacterie. Toch is paniek niet nodig. De kans dat de bacterie agressief...
1 op 5.000 mensen wordt met een afweerstoornis geboren (primaire immuundeficiëntie)
BOPPI is de naam van een nieuwe Belgische organisatie voor mensen met een stoornis van het immuunsysteem of afweerstoornis.

Er bestaan...

  
 
   


 
 

sociale agenda

Begin Titel Organisatie Regio
» bekijk alle activiteiten
 
 


 
 
Version française Meer info Uitschrijven nieuwsbrief Vrienden